Mietteitä vaalien alla

Jorma Saarikoski

24.3.2017 klo 15:14
    Kuntavaalit ovat tuloillaan. Meillä äänestäjillä on lakimääräinen ja tärkeä tehtävä käydä valitsemassa kunkin oma ehdokas uuteen valtuustoon. 27 valtuutetulle haemme paikkaa asioitamme hoitamaan. Yllättävän paljon uusia ehdokkaita vanhojen lisäksi on tyrkyllä.
    Keitä sitten valittaneenkin on löydy1ttävä seuraavia valmiuksia! Olisi tärkeää, että ehdokkailla olisi kunnallispoliittista kykyä ja taloudellista ajattelua. Yksi tärkeimmistä olisi yhteistyökyky yli puoluerajojen. Ideologia edellä meneminen ei ole hedelmällistä. Tällöin vain klikkiydytään omiin poteroihin ja asiat eivät edisty!
    Ehdokkailta vaaditaan asioihin perehtymistä ja ennen kaikkea rohkeutta ottaa osaa keskusteluihin sekä päätöksiin. Uudet ehdokkaat valitaan hoitamaan rohkeasti kunnan asioita keskustellen ja päättäen, ei siellä mykkäkoulua saa käydä. Joitakin uusia pelottaa oma ääni tai uskallanko tuo julki kantani ja olla mukana rakentamassa kuntamme tulevaisuutta.
    Kansainvälistä naistenpäivää vietetään 8.3.2017. Oman poliittisen lisän tuovat naisvaltuutetut. Naisen ajattelu suurella sydämellä, perhekeskeisyys tuo pehmeitä arvoja politiikkaan mukaan. Sivistystoimessa ja kulttuurissa sekä terveydenhuollossa naisten asema korostuu.
    Kunnissa käydään omaa itsenäisyystaistelua siirryttäessä maakuntamalliin v. 2019. Samalla, kun kuntien toiminta-ala kapenee, niiden eloonjäämismahdollisuus heikkenee. Kuntien ei tule tuudittautua siihen ajatukseen, kyllä maakunta hoitaa. Kunnille jää edelleen kolme tärkeää toiminta-aluetta.
    Ensimmäisenä tulee elinkeino elämän ja sitä kautta työpaikkojen etsiminen ja säilyttäminen. Tonttien kaavoituksen ja siihen liittyvän infran rakentaminen. Toiseksi tärkeä kuntiin jäävä osa on sivistyksen/koulutuksen mahdollisuudet. Koulutuksen hyvä hoito luo parhaat edellytykset nuorten tasapuoliselle kohtelulle. Toivottavasti saamme pitää itsenäisen lukion Teuvalla jatkossa. Kolmas tärkeä sektori on ennalta ehkäisevä terveydenhoito. Väestön ikääntyessä tämän alueen merkitys tulee korostumaan huomattavasti.
    Teuvan kunta siirtyy 1.6.2017 jälkeen uuteen valiokuntamalliin. Malli on haettu Kempeleeltä, jossa se on toteutettu ja hyväksi nähty yli puoluerajojen. Muodostetaan kolme 9 jäsenistä elintä, hallitus, sivistystoimi ja ympäristötoimi. Nimet ovat vielä lopullisesti päättämättä. Keskusvaalilautakunta, tarkastuslautakunta ja viranomaislautakunta jäävät edelleen lakisääteisenä olemaan. Kaikille uusille valtuutetuille ja heidän varamiehilleen tulee edelleen tärkeitä tehtäviä. Uuden mallin opettelu ja sisäänajo alkaa kesäkuussa heti valtuustotyön alettua. Myös valtuutetut ovat monien uusien haasteiden edessä maakuntamalliin siirryttäessä parin vuoden kuluessa.
    Yksi elintärkeä asia olisi kaikkien puolueiden välinen yhteinen valtuustosopimus. Sopimuksessa heti valtuustokauden alussa päätettäisiin kunnan tulevat tavoitteet ja tehtävät. Näitä sitten seuraavien neljän vuoden aikana yhteisesti toteutettaisiin. Näin vältyttäisiin politikoinnilta ja välistävedoilta, kun olisi sovittu yhteinen tavoite kunnan tulevista tehtävistä ja asioiden suunnasta.
    Säästötalkoita on jatkettava edellisien vuosien mukaan, koska kunnan talous on kriisiytymässä nopealla aikataululla. Kriteeristö täyttynee jo tänä vuonna kunnan talousjohdon mukaan. Toivon, että yhteinen meininki löytyy uudessa valtuustossa. Näin välttyisimme valtion tilintarkastajien puuttumisesta Teuvan asioihin. Mahdolliselta kuntaliitokselta esim. Kauhajokeen vältyttäisiin. Myös kunnan avainhenkilöiden hakeminen muualle töihin on vakava merkki huonosta tilanteesta. Tavataan sanoa: ”Kun väki vähenee, niin pirot paranee.” Tämä sanonta ei Teuvan kuntalaisten osalta pidä paikkaansa. Toivottavasti Veli ei ole lähdössä, sillä varsinkin näinä vaikeina päivinä tarvitsemme pätevää johtajaa tässä kunnassa! Varmaankin kukin uusi valtuutettu tuntee vastuunsa ja tekee lupauksiensa mukaan parhaansa Teuvan kunnan eteen.
    Keventäen: Kaikkihan tietävät, että miellä on ”Tamsin pikkuparlamentti” ja ”ABC:n Martat”, jotka jälkiviisaina puivat viikottain kunkin valtuutetun tekemisiä tai tekemättä jättämisiä. Kahvi, rinkeli ja leipä maistuu, samalla ajatukset puheeksi vaihtuu. Näistä sanoista ei pidä kenenkään suuttuman, päinvastoin mielipiteitä tarvitaan.
    Hyvät äänestysikäiset teuvalaiset; kipin kapin äänestysuurnille. Valta valita on teillä joka neljäs vuosi. Käyttäkää harkiten ääntänne ja etsikää oikea ehdokkaanne. Näin demokratia toimii puhtaimmillaan kunnissa. Onnea, menestystä ja työn iloa kaikille uusille valtuutetuille. Kuunnelkaa herkällä korvalla kuntalaisia ja toimikaa suurella sydämellä rakkaan kotikuntanne Teuvan hyväksi.

Mietteitä vaalien alla