Kumppanuutta ja eri sektorien yhteistyötä tarvitaan

Jorma Saarikoski

31.3.2017 klo 12:37
    Toimintakulttuurin muutos syntyy tarpeesta. Juuri nyt muutosta tarvitaan kumppanuuden suuntaan vähenevien voimavarojen yhdistämiseksi (eri sektorien välillä) lähidemokratian vahvistamiseksi ja hyvinvointi yhteiskunnan koossa pitämiseksi.
    Lähtökohdaksi tarvitaan kaikkien sektorien hyvää tahtoa ja tahtoa toimia yhdessä. Kulttuurin muutos lähtee yksilöiden oivaltamisesta ja oppimisesta. Kumppanuus sektorien välillä lähtee ihmisestä. Minusta ja sinusta. Kerron lyhyesti eri sektorien toiminnasta ja tehtävistä.
    Puhumme tänään yhteiselämän eri sektoreista. Ensimmäisellä sektorilla tarkoitamme markkinavoimia ja yrityselämää. Toinen sektori tarkoittaa valtion toimia ja julkista sektoria, kuntia ja tulevaisuudessa varmaan myös maakuntia. Kolmas sektori tarkoittaa järjestöjä ja muita vapaaehtoistyötä tekeviä organisaatioita, talkootyötäkin. Neljäs sektori on perhe ja ystävät.
    Moni on löytänyt kolmannen sektorin eri yhteisöissä oman paikkansa ja tapansa harrastaa ja olla samalla mukana yhteisten asioiden hoidossa. Seurakunta on monille tärkeä yhteisö. Se on armon ja anteeksiantamuksen ja samalla toinen toisestaan välittämisen ja hoitamisen yhteisö, jossa pidetään huolta toisistaan, annetaan anteeksi ja ollaan ystäviä keskenään.
    Ruohonjuuritasolla me jokainen elämme äiteinä ja isinä ja puolisoina, isoäiteinä ja isoisinä, lapsina ja vanhuksina, sitten myös työtovereina, naapureina, ystävinä. Tämä neljäs sektori merkitsee usein turvaverkkoa, jota mikään muu ei voi korvata.
    Kaikilla näillä sektoreilla on oma paikkansa yhteisessä elämässä. Yrityselämän, valtion ja kunnan rooleista tänään paljon puhutaan. Näitä tarvitaan tänä päivänä, niin kuin aina on tarvittu. Mutta niiden ohella tarvitaan myös monenlaista vapaaehtoistyötä, keskinäistä huolenpitoa ja ystävyyttä. Omaiset ja muut läheiset voivat antaa meille sen tuen ja avun, mitä ehkä emme mistään muualta saa. Läheiset ja heiltä saatu apu ovat usein tärkeimpiä asioita elämässä. Jokaisella ovat omat mahdollisuutensa ja lahjansa, jotka hän voi asettaa yhteiseen käyttöön yhteiseksi hyväksi.
    Todella toivon, että ei kunnissa eikä tulevissa maakuntahallituksissa tyrmätä yhtään uutta ajatusta tai käännytetä ovelta uusia eri sektorien toimijoita. Yhdessä tehden olemme ennenkin selvinneet vaikeista ajoista ja luoneet hyvinvointivaltiomme, joka edelleen tarvitsee kaikkia meitä niin maalla kuin kaupungeissa.

Yritetään yhdessä

Kumppanuutta ja eri sektorien yhteistyötä tarvitaan