Teuvasta kriisikunta, mitä tehdään?

Sakari Tamsi

31.3.2017 klo 13:13
    Teuvasta tosiaan on tullut kriisikunta kun kriisikunta kriteeristöt täyttyivät 2016 tilinpäätöksen hyväksymisen jälkeen. Mitä asialle voitaisiin tehdä? Käytännössä tehdään joko uskottava säästösuunnitelma joka osoittaa, että Teuvalla on edellytykset jatkaa itsenäisenä tai valtion virkamies joka tulee asiaa selvittämään ehdottaa mahdollisesti kuntaliitosta.

Toki kuntaliitosselvitys voidaan tehdä vapaaehtoisestikkin. Nyt pinnalla ollut kuntaliitos asia on ollut kuitenkin vasta yhden ehdokkaan avaus eikä asiaa ole missään instanssissa käsitelty. Jos kuntaliitosta päädyttäisiin selvittämään on se 2017 valitun uuden valtuuston tehtävä koska ei vanhat valtuustot (myös muiden kuntien) tule asiaa päättämään edes selvityksen aloittamisesta.

Mitä nämä säästöt sitten tarkoittavat käytännössä. Näyttää, että maakunnalisen soten jälkeen kunnan talous olisi pienillä, mutta hankalilla päätöksillä saatavissa ylijäämäiseksi ja kuitenkin säilytettäisiin tarpeelliset peruspalvelut: peruskoulutus ja päivähoito sekä muu sivistys -ja tekninen toimi ehkä osittain kuitenkin supistettuna nykyisestä.

Ei ole helppoa uusilla valtuutetuilla, mutta toivotan menestystä kuntavaaleihin ja rakentavaa otetta uudelle valtuustokaudelle.

Sakari

31.3.2017 klo 13:17
    Äskeisestä kirjoituksesta toki unohtui kaikkein merkittävin asia kunnan talouden kuntoon laittamisesa eli positiivisen kierteen vahvistaminen mm. elinkeinoelämän mahdollisuuksia parantamalla.

Teuvasta kriisikunta, mitä tehdään?