MAASEUDUN TULEVAISUUS

Antti Siljamäki

6.4.2017 klo 09:50
    Puun hinta ja elintarvikkeiden tuotteet sekä jatkojalosteiden reaalihinnat ovat pysyneet samalla tasolla 1980/90 luvuilta saakka. Kustannukset ovat nousseet yli 300 prosenttia. Ei tarvitse olla ihmeellinen ekonomi, joka kykenee tehdä loppupäätöksen, mistä johtuu, että maaseutu köyhtyy ja on taloudellisessa ahdingossa.
    Lehdissä käsitellään puukartellien oikeusasioita. Analysoidaan historiaa, 1900 alulla olivat niin sanottu metsäfirmat ”rengastuneet” eli kartellisoituneet. Tilanne kärjistyi 1929 - 32 lamakautena. Metsäliitto Osuuskunta syntyi 1934. Talonpoikaiset metsänomistajat liittoutuivat sen aikaisen suurmetsäteollisuuden kartelleja vastaan. Suomalaiset metsänomistajat yhdistivät voimansa, saavuttaakseen vahvemman neuvotteluaseman puukaupassa. Maataloustuottajan keskusliitto MTK oli perustettavan Metsäliiton suurin omistaja.
    Tilannetta kuvasi ensimmäinen ja pitkäaikainen toimitusjohtaja Ilmari Kalkkinen : ”Perustamisaikana vallitsi synkkä lamakausi. Tiloja ja sukuja siirtyi vanhoilta kotikunniltaan pois. Puutavaran hinta laskivat parissa viikossa jyrkästi, jolla olisi pitänyt velkoja suorittaa ja taloja pidetty pystynä. Tämä oli keinottelijoiden kultaista aikaa. Melkein ilmaiseksi ostettiin puuta ja ostajan kovilla ehdoilla”. Perustetun yhtiön johtokunnan puheenjohtajaksi tuli maanviljelijä, filosofian maisteri Lauri Palojärvi. Tavoite perustetulla yhtiöllä oli: ”koota puuta ja myydä sitä isoissa erissä sinne missä sai parhaimman hinnan-käytännössä ulkomaille”
    Tukku- sekä vähittäiskaupan puolella on 1900 luvun alkupuolelta myös vahvat juuret. Suomeen osuuskaupat perustettiin vastauksena kaupan alalla puutteisiin ja epäkohtiin.
    Tänä päivänä väitetään, että ”vähittäiskaupat sekä tukkuliikkeet olevat oligopoli asemassa”. Mikäli pääsee myymään omia tuotteita, hinnat ovat yksipuolisesti ostajapuolen sanelemia. Hyvin tiedämme kaikki miten maailmanmarkkinat toimivat, sulut Venäjän markkinoille ja niin edelleen. Suomen maatalouden ahdinko on kuitenkin hyvin paljon myös seurausta kotimaisesta kauppapolitiikasta, asenteilla joilla ei ole empatiaa tai ei nähdä tulevaisuuden seurauksista.
    Näen tässä erityisesti luottohenkilöiden vastuun, kun he unohtavat, keitä he todella edustavat. Olisiko nyt aika, etsiä uusia toimintatapoja ja aloittaa keskustelut maaseudun tulevaisuudesta?

MAASEUDUN TULEVAISUUS